Bierproducenten moeten hun exclusieve deals met restaurants en bars in Mexico beperken. Dat heeft de Mexicaanse mededingingsautoriteit donderdag bepaald.

De toezichthouders onderzochten de afgelopen maanden of Heineken en concurrent Grupo Modelo ongeoorloofde afspraken hebben gemaakt met restaurants en detailhandelaren in Mexico, waarbij concurrenten buiten de deur werden gehouden. Daarbij is nu bepaald dat bij maximaal 25 procent van de verkooppunten een exclusieve deal mag worden gesloten, waardoor er geen bier van de concurrent kan worden geschonken. Dit wordt jaarlijks met 1 procent verlaagd, tot 20 procent. Bestaande contracten hoeven niet te worden aangepast.

Het onderzoek werd ingesteld na klachten van SABMiller, het moederbedrijf van Grolsch, en kleine Mexicaanse brouwerijen. De kleine bierproducenten krijgen nu toegang tot de restaurants en bars die klant zijn van de Mexicaanse divisie van Heineken, Cuauhtémoc Moctezuma.

Heineken en Grupo Modelo hebben volgens analisten bijna de hele Mexicaanse biermarkt in handen. Heineken heeft een marktaandeel van ongeveer 42 procent in het land. Dit komt mede door de overname van de bieractiviteiten van het Mexicaanse drankenconcern Femsa in 2010. Daardoor kreeg het Nederlandse bedrijf de beschikking over merken als Sol en Dos Equis.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl